کد مطلب:1445 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:421

احکام جنابت


351- به دو چیز انسان جنب می شود.



اول : جماع .



دوم : بـیرون آمدن منی , در خواب باشد یا بیداری , كم باشد یا زیاد , با شهوت باشد یا بی شهوت , با اختیار باشد یا بی اختیار.



352- اگـر رطـوبتی از انسان خارج شود و نداند منی است یا بول یا غیر اینها , چنانچه با شهوت و جستن بیرون آمده و بعد از بیرون آمدن آن بدن سست شده , آن رطوبت حكم منی را دارد , و اگر هیچ یك از این سـه نـشـانـه یا بعضی از اینها را نداشته باشد , حكم منی را ندارد , ولی در مریض لازم نیست آن رطوبت با جـسـتن بیرون آمده باشد و در موقع بیرون آمدن بدن سست شود , بلكه اگر با شهوت بیرون آید در حكم منی است .



353- اگـر از مردی كه مریض نیست آبی بیرون آید كه یكی از سه نشانه ای كه در مساله پیش گفته شد داشـته باشد , و نداند نشانه های دیگر را داشته یا نه , چنانچه پیش از بیرون آمدن آب , وضو داشته می تواند به همان وضو اكتفا كند , و اگر وضو نداشته كافی است فقط وضو بگیرد , و غسل بر او لازم نیست .



354- مـستحب است انسان بعد از بیرون آمدن منی بول كند , و اگر بول نكند و بعد از غسل , رطوبتی از او بیرون آید كه نداند منی است یا رطوبت دیگر , حكم منی را دارد.



355- اگر انسان با زنی جماع كند و به اندازه ختنه گاه یا بیشتر داخل شود , در قبل باشد یا در دبر , بالغ باشند یا نابالغ , اگر چه منی بیرون نیاید هر دو جنب می شوند.



356- اگر شك كند كه به مقدار ختنه گاه داخل شده یا نه غسل بر او واجب نیست .



357- اگر نعوذ باللّه با حیوانی نزدیكی نماید منی از او بیرون آید غسل تنها كافی است , و اگر منی بیرون نیاید , چنانچه پیش از وطی وضو داشته باز هم غسل تنها كافی است , و اگر وضو نداشته احتیاط واجب آن است كه غسل كند , و وضو هم بگیرد , و همچنین است حكم در نزدیكی نمودن با مرد یا پسر.



358- اگـر منی از جای خود حركت كند و بیرون نیاید , یا انسان شك كند كه منی از او بیرون آمده یا نه , غسل بر او واجب نیست .



359- كـسـی كـه نـمـی تـوانـد غسل كند ولی تیمم برایش ممكن است , بعد از داخل شدن وقت نماز هم می تواند با عیال خود نزدیكی كند.



360- اگـر در لـبـاس خـود منی ببیند و بداند كه از خود او است و برای آن غسل نكرده , باید غسل كند و نـمازهایی را كه یقین دارد بعد از بیرون آمدن منی خوانده قضا كند , ولی نمازهایی را كه احتمال می دهد پیش از بیرون آمدن آن منی خوانده لازم نیست قضا نماید.